People say suicide is selfish and cowardly. That's bullshit.
It's more selfish to expect someone to go through life feeling like shit, just so you can keep them around because they make you happy or some shit.
It is not their duty to keep you happy whilst they go through hell, you fucking morons.

tiistai 23. lokakuuta 2012

Depression in me

Eräs anonyymi antoi mulle hyvän idiksen postaukseen. Mä oon monesti selittäny, kuinka oon masentunu etc, mut en koskaan oo tajunnu raottaa verhoa ja kertoa teille tätä mun stooria, että kuinka mä oikein loppujen lopuks masennuin.
En nyt tiiä voinko sanoa, että "nauttikaa tekstistä", mutta sen voin sanoa, että lukekaa ajatuksen kanssa.
Laittakaa vaikka TÄMÄ biisi soimaan. En löytäny tätä YouTubesta, joten kuunelkaa linkistä.

Kaikki juontaa juurensa kuuden vuoden kiusaamisesta. Kuusi vuotta sitten mä en vielä tienny olevani näin heikko luonne ja mulla oli itsevarmuutta ihan kunnolla. Olin kymmenenvuotias - ala-astelainen kakara, jolla oli söpö ihastus yhteen hyvään kaveriin. Mulla oli sillon sellanen 3 muijaa +minä -porukka ja siitä tää kaikki sai alkunsa.
Mä olin ylimääränen neljäs pyörä ja vähitellen se tehtiin mulle selväks. Oltiin eka ihan hyvissä väleissä, mut äkisti kaikki alko puhumaan paskaa toisistaan ja olin ihan sekasin. Myönnän, että osallistuin ite siihen samaan, mut halusin kuulua jengiin, joten kai se sit oli sillon hyvä idea. Äkisti ne kolme alko kaikki syrjimään ja haukkumaan mua. Sillon mua haukuttiin nimillä "ruma" ja "typerä" -jotka oli siis siihen aikaan tosi pahoja, eikä kirosanoja vielä osattu. Kärsin siitä 4-6 -luokkien ajan ja mun hyvä koulumenestys oli ala-asteen päättötodistuksessa jo laskenu alle kasin. Kaiken lisäks sairastuin kuudennella luokalla tähän diabetekseen ja se tuli ihan järkytyksenä.

Seiska alko uusissa merkeissä ja meitä tuli sieltä ala-asteelta mun lisäks 5 muuta tyyppiä samalle ylä-asteelle. 2 tyttöä ja 2 poikaa pääty samalle luokalle ja mä sitte päädyin yhen jätkän kanssa samalle luokalle. Me oltiin tän jätkän kanssa oltu ala-asteella aika tosi hyviä kavereita ja pelattiin/vaihdeltiin Pokemonkortteja aina välkillä ja iltapäiväkerhossa. Se oli kivaa.
No sit jotenki kaikki muuttu. Tässä tapauksessa oon joutunu myöntämään ittelleni, että tein virheen ja sanoin jotain todella typerää sillon, mistä tää kiusaaminen ja mun mustamaalaaminen sitte tais saada alkunsa. Se jätkä siis alko kiusaamaan mua ja lopulta siinä oli mukana koko luokka ja sit joitaki rinnakkaisluokkalaisia. Se oli sellasta syrjintää pääosin ja joskus tuli jotain huudeltua mun rumuudestaki.
Tällon mun itsetunto mureni ihan palasiks ja aloin syömään suruuni. Syksyllä joskus Marraskuussa mä olin diabeteksen takia sairaalassa 5 päivää, koska hoidin itteäni niin huonosti, että olisin voinu sokeutua tai vaikka kuolla sillon. No sit meni tas hetken aikaa ihan kohtalaisesti, mut silti olin maassa ja koulumenestys kärsi lähtemättömällä tavalla.

Kasiluokka tais olla kaikkein pahin aika, koska sillon sairastelin paljon ja aloin lihomaan, koska söin ihan älyttömästi suruuni ja osittain siks, että olin tylsistyny. Mulla oli siinä kohin jo selvästi masennusta, mut joulun aikaan kaikki kärjisty, ku mutsi itki autossa sen silloiselle miesystävälle kuinka me lapset ollaan kauheita ja samalla se lipsautti "kumpa en olis hankkinu niitä ollenkaan". Se iski mun alitajuntaan kovempaa, ku olisin koskaan voinu ees kuvitella. Vielä samana iltana mä viiltelin ekan kerran ja hetken aikaa se helpottiki, ku henkinen kipu vaihtu fyysiseen. Siinä vaiheessa jäin siihen koukkuun.
No tammikuussa mulla oli Jorvissa taas diabeteskäynti ja sit olin siinä hoitajakäynnin jälkeen lääkärin luona istumassa. Se selvästi huomas, et mulla oli jotain mitä halusin sanoa, koska ekaa kertaa koskaan se kysy, että onko mulla jotain, mitä haluisin sanoa, ennenku mun mutsi pyydetään sisään. Siinä vaiheessa olisin halunnu vaan hymyillä ja sanoa, et oon ok, mut joku järkevä osa mun aivoissa alko huutamaan, että tarviin apua. Siinä mä sitte itkin ja näytin mun viiltelyjäljet ja se lääkäri ei oikeestaan ollu ees kauheen järkyttyneen näkönen. No mutsille se tuli ihan shokkina ja se tais olla sellanen piste mistä meijän välinen suhde lähti hitaasti, mutta varmasti alamäkeen. Se lääkäri sitte ehotti, että menisin siihen Jorvin nuorisopsykiatriaan ja siinä mä kävinki jonkun aikaa, mut en saanu paljoa kerrottua. Kesän aikana mut siirrettiin somaattisten sairauksien (mielenterveyden sairaudet?) yksikköön Stadiin, Ulfåsa -nimiselle nuorisopsykiatrian poliklinikalle, jossa oon käyny kohta 2 vuotta ja se on auttanu huomattavasti.

Kasin kevät oli ja meni ja sit siirryin ysille, jollon mä panostin kouluun kaikin mahollisin tavoin ja koitin kuroa kiinni sitä rakoa, joka seiskan ja kasin opiskeluissa oli ollu. Toisen kerran taisin viillellä sitte jossain marraskuun aikaan ja se oli sellanen kerta josta on jääny mun ranteeseen niin voimakkaat ja syvät arvet, et ne on todennäkösesti sit kaikkein näkyvimmät ikinä. Tässä vaiheessa voin varmaan turvallisesti todeta, että mun diabetes liittyy aika voimakkaasti tähän masennuksen puhkeamiseen.
No mutta siis opiskelut meni ihan ok, kunnes paloin täysin loppuun ja joululomalla en jaksanu hoitaa diabetestäni ollenkaan. Sillon oli tosi luja alamäki ja mä viiltelin joululoman aikana monia kertoja, joista mutsi ei tiedä mitään. Tammikuussa oli taas diabeteskäynti ja mutsi oli ihan raivona ja se valitti jatkuvasti, ettei kestä mua. No mä pääsin jälleen Jorviin osastolle ja olin siellä viikon. Vieläki tulee kyyneleet silmiin, ku mietin sitä, että se oli mun vika kerta siellä ja lupasin niille kaikille, että pidän ittestäni huolta, koska siirryin aikuisten diabetespolille täytettyäni 16 -vuotta. Itseasiassa täytin 16 sinä perjantaina, joka oli mun vika päivä siellä osastolla ja mulle laulettiin aamulla ja sain kyniä ja paperia. Piirsin sitte vielä kaikille: Mun osastolääkärille, hoitajille ja sairaalaopettajalle kuvat, joissa kiitin hyvästä hoidosta ja monet niistä hoitajista liikuttu ihan kyyneliin asti. Se oli kuulemma paras palaute, mitä ne oli saanu.

No nyt tässä lähiaikoina on ollu mutsilla kaikenlaisia huolia ja ihan helvetinmoinen stressi. Se huutaa pikkuasioista ja mä riitelen sen kanssa niin paljon, et hyppään kohta oikeesti junan eteen. Se valittaa, et se ei jaksa mua, mut silti se on sitä mieltä, et mun on oltava elossa. Mitän vitun ideaa siinä ihan oikeesti on??!
EN nyt jaksa kuunella sitä "se rakastaa sua" -paskaa, koska se ei kyllä todellakaan tule esiin millään tavalla. Se toivois saavansa lomaa musta, mut sit taas se ei halua lomaa musta. Mitä vittua?
Sitten vielä se, että miten tää masennus mussa ilmenee?
- No siis eihän se ulospäin näy, koska mun ranteet on aina peitettyinä ja feikkaan hymyn jo niin hyvin, etten itekään meinaa tunnistaa sitä feikiks. Tai sitte en vaan osaa hymyillä aidosti. Kai se tulee useimmiten esiin sit viiltelynä, itsemurhapuheina, jäähyväiskirjeinä (joita kirjotan usein ja säilytän tuntemattomassa paikassa), yöllisenä itkeskelynä, jatkuvana unettomuutena, painajaisina ja sit vielä jatkuvana space out'taamisena, eli niinku en keskity asioihin, vaan vajoon omiin ajatuksiini. No en nyt tiiä onko tää vika niin masennuksenomainen oire, mut se on tullu kyl aika voimakkaasti tän masennuksen mukana, et en pysty keskittymään kunnolla.

TÄMÄ on asia, jonka toivoisin erityisesti äitini ymmärtävän! Mutsi nimittäin jatkuvasti selittää, että mun masennus on keksittyä ja haen sillä, sekä siihen liittyvällä viiltelyllä huomiota. Se on raskasta, kun vanhemmatkaan ei ymmärrä mitä kaikkea käyn läpi päässäni. En voi sanoo mitään ääneen, ku heti tulee valitus, että olen huomiohuora ja haluan olla huomion keskipisteenä.

Toivottavasti tää nyt valaisi teitä jotenki ja jos jotain kysyttävää tulee mieleen, ni mieluusti vastailen.

16 kommenttia:

  1. mua alko itkettää iha sikana :'( oikeesti pärjää ja paaaaljon voimia sulle! oot ihana ja tosi vahva sisältä kun oot kumminki kestänyt noin monta vuotta!! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muru tästä <3 Mä koitan joka päivä pärjätä ja joskus vielä sisuunnun niin paljon, et pääsen tästä yli kokonaan, mut siihen menee vielä aikaa.

      Poista
  2. ihan kamalaa, aloin itkeen, ei kenenkään pitäs saada kokee tollasta ;cc tekee mieli tulla halaan sua♥ mullakin yhessä vaiheessa oli tavallaan masennus, olin aina yksin kun ei ollut yhtään kavereita ja mikään ei kiinnostanu ja itkin aina illalla ja riitelin vaan vanhempien kaa... voimia sulle toosi paljon, ja just ihmiset jotka on kestäny noin paljon pahaa on yleensä kaikista vahvimpia sisältä ! toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin, oot ihana:) stay strong sis, everything's gonna be alright♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi muru ♥ Mä tosiaanki olisin nyt kyllä halin tarpeessa!
      Tässä mun tapauksessa just se on kaikkein pahinta, ku joudun kestämään kaiken yksin, ku ei mulla oo ketään kavereita, jotka seisois vierellä puolustamassa.
      Ehkä toi pitää paikkansa, et oon vahva sisältä, vaik musta ei usein siltä tunnukaan.

      Säki oot ihana ja kiitos tästä c: ♥

      Poista
  3. määkin oon lukenu sun blogia tosi kauan vaan facebookin linkkausten kautta, mutta nyt vasta päädyin kommentoimaan. Äitis käytös on mun mielestä ihan anteeksantamatonta ja on kyllä kumma jossei äitis tajua vahingoittavansa sua!
    Ja sitä vaan, että musta oot oikeesti tosi hyvä tyyppi sen perusteella mitä ehittiin tutustua :) Ei muuta kun rohkeutta sulle mennä vaan porukkaan mukaan, vietitte kielikurssilla tosi paljon aikaa kahestaan Fannin kaa että meistäkin oli porukalla tosi typerä tulla jutteleen teille. Tosin nyt tiedän mistä se johtuu ja ymmärrän hyvin. Se on vaikee mennä puhuun muille jos on koko ikänsä joutunu tunteen ittensä epähalutuks seuraks :(
    Mutta sanoisin että rohkeutta vaan tutustua muihin, kyllä sieltä aina löytyy niitäkin ketkä myös haluis tutustua suhun:) Ja toooooooosi paljon voimia sulle! Oot joutunu kokeen ihan liikaa ikääs nähden :( <3

    veera (sori pitkä teksi, en vaan osaa kirjottaa lyhyesti. kova puhuun niiku saatat muistaa xD)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan hyvin, et oot kova puhumaan :D
      Joo siellä kielimatkalla tosiaan en uskaltanu oikein puhua teille muille, ku koko ajan oli jotenki vähän sellanen fiilis, et mua ei haluta porukoihin. Se on just tosta kiusaamisesta jääny :/
      Kiitos tästäki kommentista! Näitä pitkiä on aina jotenki kivempi lukee :D

      Poista
  4. Tuli kyllä paha mieli ittellekki sun puolesta ku luki tän :(( Oon lukenut sun blogia aina sillon tällön. Mut asia jonka takia halusin kommentoida oli se, että oon aika kohtalotoveri tossa äiti asiassa. En tullu oman äitini kanssa toimeen ollenkaan, mutta ootko miettiny asiaa siitä näkökulmasta, että sun äitillä voi olla ihan yhtä vaikeeta ku sulla ittelläsiki tai jopa vaikeempaa. Tajusin tän ite noin vuosi sitte ja harmittaa oikeesti äitin puolesta miten hirvee olin sille. Tajusin myös että ei se ollu paljoa mitä se joskus pyysi/käski imuroimaan tai muuta, sehän on ihan pienintä mitä voi tehä!
    Aina ois kivempaa sanoa ettei mussa ollu mitää vikaa ja äiti on vaa hullu, mut huutaisko äiti jos sillä ei olis siihen syytä ja käyttäytyis aina asiallisesti ja vaikka heittää äitille hymynki välillä? Epäilen, mulla ainakin loppu huutaminen heti ku tän tajusin. Tiiän, että se voi olla TOSI vaikeeta, mutta kyllä tulokset alkaa hetken kuluttua näkyä, lupaan sen! Suosittelen sydämellisesti :) Kukaan ei oo täydellinen :)
    Ja anteeks tääki tekstimäärä herranenaika! Mut hyvää jatkoa ja voimia sinne <3

    VastaaPoista
  5. Oon miettiny tota mutsijuttua toltaki kannalta ja tiiän, et sil on vaikeeta ja se valittaa mulle aina siitä. Silti se haluu pitää mut jatkuvasti tässä taakkana tän kaiken muun paskan rinnalla.
    Oon kuullu kans tarpeeks sitä, et jos tappaisin itteni, ni se romahtais lopullisesti, mut mitä voin tehä? En saa kuolla, mut en sit toisaalta saa elääkkään. Se on mun pointti!

    Mä hymyilen mutsille. Mä halaan sitä ja oon monesti lohduttanu ja linkkaillu sille voimaa antavia biisejä, ku sillä on menny huonosti. Sit samalla otan mutsinki taakkaa mun harteille ja se varmaan kaikkein eniten kuormittaa mun henkistä jaksamista. Totta kai mun olis helppo nyt vetää tähän joku sellanen kommentti, että "kantaahan seki mun taakkaa harteillaan", mut en tiiä. Kantaako se oikeesti? Onko mulla mitään syytä olla täällä jos oon vaan helvetinmoinen taakka kaikille?

    En oo onnistunu faijan kanssa syventämään välejä niin paljon, et voisin puhua sille näistä jutuista, jotka mun mieltä painaa ja olisin tosi onnellinen, jos mulla olis 2 vanhempaa, eikä vaan 1, jolle voin purkaa ajatuksiani. Musta joskus jopa tuntuu siltä, et isiä kiinostaa vaan mun koulumenestys, eikä henkinen hyvinvointi ollenkaan. Se ei tiiä mun viiltelystä ja se kuvittelee varmaan, et puhun sille vaan sen takia, jotta saan siltä rahaa juttuihin joita mutsilla ei oo varaa kustantaa.
    Oon tässä kahen tulen välissä ja jompaankumpaan tuleen on hypättävä lopulta.

    Jos käyttäytyisin aina asiallisesti, en koskaan keuhkois ja hymyilisin jatkuvasti - myös sillon, ku mun sydän itkee verta - pahentaisin omaa fiilistäni niin paljon, et en tiiä miten selviäisin.
    Joo kaikki nää perusaskareet voisin hoitaa toki nopeemmin, mut sit jos patoaisin kaiken mun sisälle, ni lopulta päätyisin siihen, et itkisin ja viiltelisin öisin vessassa, koska mulla olis niin paha olla. Se pahentais kans äidin fiilistä, joten tällasella heikkomielisellä toi ei välttämättä kuitenkaan toimis.

    Ja tästä mun vastauksesta tuli kans kunnon romaani! Toivottavasti rakas ano luet tän munki kommentin, kun en voi sulle ilmottaa, että oon kommentoinu (:
    Kiitos samoin!

    VastaaPoista
  6. Siis muistan ku luin tän. Olin sillo yhes kerhos parin kaverin kaa ja aloin itkee. Kaverit kysy et ''mikä hätänä?'' Sit annoin kännykän niille ja pistin ne lukee tän. Siinä sitte porattiin kaikki kolme ja puhuttii kui vahva oot. Ja kerroin meiä tinychat - säädöistä ym. ym. Voin sanoo et oon vielki iha saatanan ylpee ittestäni et sain sut hymyileen sinä iltana. Aamen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oumaigaad Janina, aloin itkemään, ku luin ton vikan lauseen ♥ Mä oon kans ihan älytömän kiitollinen, et tulin sillon yks ilta sinne tinychattiin, ku en olis varmaan muuten koskaan tutustunu suhun niin hyvin, ku sillon tutustuin ♥
      Ja oon ylpee susta, et sait mut hymyilemään :) ♥

      Poista
    2. No mutta voihan vittu, nyt määki itken :D <3 mut oon aina täällä ku tarviit mua. Joskus ku me nähään ni kerron sulle iha f2f kui ihana ja loistava ihmine oot. Oon kuvitellu moontamonta kertaa sen hetken ku nään sut ekaa kertaa. Ja sit yks päivä olin niin peloissani et oikeesti tapat ittes, että kirjotin mun käteen "sophie" . Oon rukoillukki sun puolesta ja muuta. Joo kuulostan kornilta, mut sä oot liian hyvä ihmine lopettamaan elämäs. Kiitos ja hei.

      Poista
    3. Mä ootan sitä päivää, et pääsen näkee sut f2f (:

      Poista
  7. Moi Sophie!
    Oon tässä miettinyt, et ootko ihan varma ettet ollu ite enempää osallisena tähän syrjimiseen/haukkumiseen. Tarkotan vaan et tuskin hyvät ystävät on yhtäkkii ruvennu haukkuu sua turhaan. En usko et tommonen on ihan syytöntä, mut toisaalta noi kolme tyttöö on ollu tosi inhottavii. Eihän tommonen oo kivaa ollenkaa, et yhtäkkii vaihdetaan ystävyys vihotteluun. Oot tosi vahva ja kaunis tyttö ja toivon sulle kaikkee hyvää sun tulevaisuuteen!! Toivottavasati et nyt käsittäny mua väärin! ja toivottavasti myös näät tän vielä!!!:)<3<3 rakastan sun blogii! täää on jotenki nii aito ja tunteellinen!:)
    -K

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dear ano,

      oon käyny samaa asiaa useesti päässäni läpi, mutta mielestäni en oo tehny mitään sellasta, mikä oikeuttais haukkumiseen. Mä olin alun alkujaan se neljäs pyörä, koska noi kolme oli ollu jo pitkään kavereita, joten kai se oli niiden tapa ilmasta mulle, et en oo tervetullu porukkaan?
      En käsittäny väärin ja kiitos :)

      Poista
  8. Oon sanaton. Mulle aukes ihan uusi puoli susta, vaikka jotenkin tästä asiasta tietoinen olinkin. Järkyttävää tekstiä, ja vielä järkyttävämpää tajuta että se on totta, ja tapahtunut noin ihanalle ihmiselle kun sinä! Tuli hirveä ikävä, ja haluisin vain halia sua<3 Haluisin asua niin paljon lähempänä, ni voisin kuunnella sua päivät pitkät, ja kertoa sulle mun murheet koska tiedän et oot luotettava ja ihana ihminen. Sulla on ainakin yksi kaveri täällä, tosin tiiän että on raskasta kun nekään kaverit ei asu siellä. Äh, koita saada mun selityksistä selvää! Oot ihana ja huomattavasti vahva ihminen. Toivon että se riittää kantamaan sut rakkaudella kauemmas tulevaisuuteen. Miss u so much, and love you<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihana tää sun tekstis! Tuli ihan tippa linssiin <3
      Meijän pitäis todellaki tavata taas, ku ei olla aikoihin nähty D:
      Love you too <3

      Poista